torsdag 3 december 2009

Piteå Turistbyrå Sandra B

Vilken är arbetsplatsen?
Jag håller till på Piteå Turistbyrå. Det är inget eget företag utan de är kommunala. Det jobbar fyra stycken här, två stycken heltid och två stycken halvtid.

Hur ser företagets interna info ut? Företagets ansikte utåt?
Den interna infon är bl.a. morgonmöten en gång i veckan, mycket mailande och kontakt med kommunhuset och Piteå Presenterar ekonomisk förening som sitter i samma hus. Här på kontoret finns det en souvenirshop och så säljs det förköpsbiljetter till många av de lokala evenemangen som t.ex. PDOL, julkonserter. På www.pitea.se/turism så är det Turistbyrån som är ansvariga för materialet.

Hur marknadsför sig företaget?

Att jobba på turistbyrån innebär att man jobbar med att marknadsföra Piteå som destination. Att ladda upp med "godsaker" hela tiden för att få folk att vilja komma hit. Man använder sig av webben, broschyrer, annonser o.s.v. De hjälper även andra företag med att marknadsföra Piteå. De åker iväg till andra städer och mässor och informerar om Piteå, nu i helgen åker några till Junibacken dit dom tar med sig Piteå-saker. Inför Skid-SM hjälper turistbyrån till med marknadsföringen.

Turistbyrån sammarbetar väldigt nära med Piteå Presenterar ekonomisk förening, använder i de flesta fall samma profilprogram. Piteå Turistbyrå använder den nationella I-loggan, kläder, visitkort. Även Piteå Kommuns profilprylar tas fram och finns här, både för att köpa av privata samt internfakturering för övriga kommunala avdelningar.

Hur ska man gå tillväga för att få ett liknande jobb?
Det finns ju turistutbildningar, men det är inget krav på detta även om det är en fördel. Det är minst lika viktigt att ens sociala kompetens är stor. Lokal kännedom är otroligt viktigt. Sen är det mycket "media"-grejer, som många kanske inte tror.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar